Hjemmefødsel – er det sikkert?

Evidens (solide videnskabelige undersøgelser) peger på at det er ligeså sikkert at føde hjemme, hvis du har en lav risiko graviditet.

Undersøgelser peger på, at utålmodighed og den nemme adgang til medicinsk behandling på hospitalerne, øger risikoen for indgreb, som ydermere kan øge risikoen for komplikationer.

Jordemoderen er under hjemmefødslen på forkant med situationen og vil overflytte til hospital hvis behovet opstår. Ved Hjemmefødselsordning Sjælland har de statistik på at kun 10% af alle fødslerne bliver overflyttet til Hospital (3,9% af de andengangsfødende og 32% førstegangsfødende).

Statistik fra Sundhedsstyrelsen 2006 viser at på landsplan er kun 59,6% af hospitalsfødslerne uden indgreb i gruppen af lav risiko førstegangsfødende.

Hvis vi sammenligner det med overflytning til hospital af samme gruppe (lav risiko førstegangsfødende), ved Hjemmefødselsordning Sjælland, så bliver 32% overflyttet til hospital, fordi jordemoderen skønner det kan blive en kompliceret fødsel, men det er reelt kun 13%, der ender ud med komplikationer.

Link til statistik og artikler via Hjemmefødselsordning Sjælland

Link til Sundhedsstyrelsen Sygehusfordelte kvalitetsindikatorer for lavrisiko førstegangsfødende 2006

Hvorfor er Yoga godt for dig som er gravid?

Vi ved fra andre studier, at yoga udover det at komme i fysisk god form, kan forbedre immunologiske, neurologiske, psykologiske, endokrine, hjerte- kar og smerte lidelser.

Men er yoga godt for graviditet og fødselsresultatet?

Citat:”Confidence, self-efficacy, and coping ability are considered important for a positive labour experience, and maternal prenatal anxiety is negatively associated with prelabour self-efficacy for child-birth and labour pain”(kilde link)

Det betyder, at mors evne til før fødslen at tro på egen evne og kunne håndtere de følelsesmæssige, mentale og kropslige ændringer der sker under graviditeten, er en vigtig faktor i forhold til, hvordan hun oplever fødslen og fødselssmerten.

Der er foretaget flere studier herom og denne artikel samler og konkluderer ud fra kriteriet at yoga som minimum indeholder:

  • Asanas (de fysiske stillinger) og meditation
  • Men flere studier i artiklen indeholder også pranayama (åndedrætsøvelser)

Alle 3 aspekter indgår i Gravid yoga hos Ny Fødsel, samt fødestillinger og fødebevægelser, yoga nidra (dybdeafspænding) og meget meget mere. Læs meget mere om det HER

I denne artikel fremhæves at yoga har en positiv effekt på:

  • Mors evne til at berolige sig selv
  • smerteoplevelse
  • ængstelse
  • udholdenhed
  • velvære
  • stressniveau

Og at yoga nedsætter risikoen for og graden af graviditetsrelaterede gener og sygdomme som:

  • plukveer
  • smerter i led og muskler
  • væske i kroppen
  • diabetes
  • for højt blodtryk
  • vægtøgning

Artiklen fremhæver, at fysisk og psykisk velvære, er vigtigt for en god graviditets- og fødselsoplevelse og at yoga er et godt redskab til at opnå netop dette.

Især når yogaen arbejder med håndtering af både de

  • fysiske aspekter og åndedræt
  • men også de følelsesmæssige og mentale aspekter igennem meditation

Yoga nedsætter også mors stressniveau, hvilket sørger for god iltning til babyen og nedsætter risikoen for lav fødselsvægt og mange andre risikofaktorer.

Bliv meget klogere på det ved at læse hele artiklen, hvis du har lyst til det her:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3424788/

Temadag Gravid Yoga 2. marts 16.30-18.30

Kom og prøv om Gravid yoga er noget for dig!

Du skal prøve fysiske øvelser, der hjælper dig til at opbygge eller bevare sund kropsholdning, styrke og balance samt blidt strækker muskler og bindevæv.

Du bliver introduceret for hvilestillinger du kan bruge hjemme til at lindre kroppen når du er træt og venepumpeøvelser der kan afhjælpe den væskeophobning og uro i benene mange oplever især sidst i graviditeten.

Du skal arbejde med åndedrættetøvelser og bækkenbevægelser, der kan lindre smerte og under fødslen også hjælpe barnets færd gennem bækkenet og ud i verden.

Vi slutter af med en guidet hjerte/barn meditation, der styrker båndet mellem dig og din baby og 15- 20 minutters guidet afspænding.

Det er ingen krav om forudsætninger for at deltage og der bliver tager hensyn til de forskellige udfordringer du evt. måtte have.

Kom som du er – gerne i tætsiddende tøj, du føler dig godt tilpas i og kan bevæge dig frit i.

Fordi dagen er en “smagsprøve” på hvad yoga kan gøre for dig, kan vi ikke nå omkring fx fødestillinger og meditationer. Meditation har når udført jævnligt en positiv indvirken på din fødselsoplevelse.

Regelmæssig yogapraksis under din graviditet, har også en lindrende effekt på kvalme, bækkensmerter, træthed, lændesmerter, forstoppelse, krampe, væskeophobninger og andre graviditets gener.


Rikke har med sin tid på Danmarks jordemoderskole i Kbh, den anatomiske og psykologiske viden, der gør du er i trygge hænder på Gravid Yoga forløb hos Rikke

Tilmelding til Gravid yoga som forløb

 

 

 

Temadag Gravid Yoga 2. Februar

 

Kom og prøv 1 1/2 times Gravid Yoga

-og hør om hvordan Gravid Yoga som forløb med både krop og sind i fokus, kan gøre en stor forskel for din fødselsoplevelse.

Rikke har med sin tid på Danmarks jordemoderskole i Kbh, en faglig baggrund med dybdegående kendskab til anatomien omkring graviditet og fødsel og du er derfor i trygge hænder på Gravid Yoga forløb hos Rikke.

Udover den mere fysiske del af yogaen skal du på temadagen prøve en hjertebarn meditation og opleve afspændingens effekt.

Det er ingen krav om forudsætninger for at deltage og der bliver tager hensyn til de forskellige udfordringer du evt. måtte have.

Kom som du er – gerne i tætsiddende tøj, du føler dig godt tilpas i og kan bevæge dig frit i.

Pris 50,- 

Temadag om bristninger

I vores hjerterum hos Ny Fødsel

Fredag 19/1- 18 kl 16.00-18.00

 

  • Tag din partner eller veninde i hånden og kom til en eftermiddag hvor vi fortæller om hvad du selv kan gøre for at undgå bristninger.
  • Vi serverer en lille forfriskning og du kan prøve rebozoens blide massage

 

Pris 50,- pr person